Sunday, 30 June 2013

" Al-Kisah 2 Month Di Retail Pharmacy known as AllCare Pharmahealth "



Asslamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah.. Bersyukur ke hadrat Ilahi, dapat menaip setelah sekian lama tak menaip..
Bukan apa, tak berkesempatan dan kesibukkan melanda.. =)

Fuhhh.. Fuhhh.. Ahaaa.. Bio teman tiup & bersihkan sikit habuk-habuk serta sawang-sawang yang tak diundang nih melekat kt Blog nih.. Heh~
Kali ini, nak kongsi sikit pengalaman bergelar "Practical Student" selama 2 bulan..
Di mana?? Haaa.. Ce teka.. Ce teka..
Sah-sah ler kome idokk tahu kan?? Haha..
Mohh baca yer.. Moga antum dapat sedikit gambaran berpraktikal nih.. InsyaAllah..
(*Tiada paksaan untuk membaca. Tak moh baca? Pi main jauh2 naa)

Sungguh aku tiba-tiba merindukan mereka..
Saat yang tak boleh dilupakan sampai bila-bila..
Benar, 2 bulan tak terasa langsung..
Seolah-olah 2 minggu je..
Mungkin bagi orang lain tak banyak yang aku pelajari..
Tapi Alhamdulillah, aku bersyukur atas segalanya..
Allah memberikan yang terbaik untuk aku..
Tak banyak pun, yang pasti ada ilmu yang aku dapat cedok dan kail..

Sangkaan awal ku :
1- ("Ishh.. mesti dapat Pharmacist garang nih.. Haduihh.. Habislaa..")
2- ("Staff mesti sombong, tak nak bertegur sapa dengan aku..")
3- ("Habisla kena buli buat macam-macam kerja nanti..")

Dushh! Ternyata! Sangkaan aku meleset.. Sangat meleset..
(*Jgn tiru ye, bersangka buruk nih. Sifat mazmumah nih.)
Pharmacist & Staff semua baik-baik belaka..
Alhamdulillah.. Tak sampai sebulan dah rapat macam bertahun-tahun kenal..
Mereka tak pernah pun marah atau buat apa-apa benda yang boleh menyebabkan aku nak lari dari berpraktikal.. (*Mana mahu larriii haa?)

Macam-macam pengalaman yang aku dapat..
Dari yang baik, sampailah ke pengalaman yang kurang baik, menakutkan, ngeri, seram..
Macam-macam ada.. Hehe..
ALLAH je tahu macam mana perasaannya..
Tak terluah rasanya nak dicerita..
Banyak kot.. (*Bagi aku la)






Ni lah dia AllCare Pharmahealth


Ok, Nama Farmasi tu ialah AllCare Pharmahealth, Seksyen 7, Shah Alam..
Pharmacist kt sini namanya Puan Fareeni Bt Abd Ghani..
Lulusan Universiti Of Sunderland,
Merangkap Boss kedua untuk Farmasi ni..
First Boss is her husband. En. Rozi..
Farmasi ni ade 3 org pekerja.. Kak Linda, Miena & Kak Atikah..
Dorg sgt2 la baik.. Di luar jangkaan aku.. Mmg trsgt baik..
Mereka ajar dari A sampailah ke Z.. (*Mcm tadika pulak main ABC)
Dari kerja2 ala2 macam Maid, sampailah ke bidang kerja aku yang sebenar..
Dalam erti kata lain mmg perfect la..
Mereka sgt sporting.. Cuma husband dia agak tegas & garang sket la..
Biasalah kann.. BIG BOSS katanya.. HeHe..
Puan Fareeni ada 4 org anak yg comel2..
Dua lelaki, dua perempuan..
Yg paling aku rapat dengan 2 org yg kecik tula..
Boboi dgn.... (*Errrmmm kelupaan la nama budak kecik ada kutu tu. HaHa)
Yg tu darjah 1 & 2.. Yg besar sulung tu Nina Tingkatan 5, lg sorg Si Abg Tingkatan 3..


With Kak Linda and Miena
(*Ko tgk mana tu miena ooii?)
With Puan Fareeni yg sporting habis
Ini dia boboi a.k.a Imran anak Puan Fareeni yg bongsu
Comel kan? Pipi gebussss
Boboi ni cerdik petah bercakap
        

With Kak Atikah
With Auni Genius
Pandai ni budak ni
         

Okehh.. Next chapter.. (*Kununnya)
Kerja2 yang ada kt sini semuanya tak memenatkan langsung..
Lebih kepada kerja2 simple la..
Kerja mengelap ada, menyapu ada, susun atur barang molek2 punnn ada..
Tapi bak kata Kak Linda, klu dia sorang2 patah kaki tangan jugakla..
Maksud aku, oleh sebab kami kerja berdua takdelah penat sgt..
Kalau sorang2 tu penatla jugak. Nak2 stok baru masuk bertimbun2 kan..
Sorry to say la.. Yang tu mmg penat klu alone.. (*Ngaku jugak lastly)


First week kerja mmg terkial2 n terkebil2 la jugak..
Disuruh pulak jadi cashier, mmg gelabah ayam ler jawabnye..
Lagi2 kalau customer datang org asing.. Mampuih nak speaking..
(*Aku bedal je, ntah dia faham ke idok tak tahula teman)
So far, mereka faham la.. Hehe..
Then, belajar terima barang masuk.. Contohnya stok2 yang dh diorder..
Key in dlm komputer, setting punch dgn batch no setiap barang, letak tag harga, dan susun ikut kategori masing2..
Lepas tu rekod dlm buku penerimaan stok mengikut invoice yg diterima.. Itulah serba sedikit kerja yg ada.. (*Kepoyoan di situ ye)


Selain tu, kerja aku buat report harian..
Nyatakan apa yg dipelajari setiap hari..
Harini buat apa, esok buat apa..
Ilmu apa yg dapat harini.. (*Dah macam diari daaaa)
Tak lupa jugak mencatat setiap ubat & barang2 yg ada dlm farmasi tu.. Hehe..



Tapi satu jela yg tak bestnya..
Petang2 mmg takde org..Siap boleh terlelap kat kaunter cashier tu 1/2 jam lg.. (*Huwah3)
Al-maklum la.. Mmg kosong takde org lgsg..
Kadang2 aku ngan Kak Linda merayap pi beli jeruk la.. Roti la..
Buat kudapan petang.. Lapo punye pasal.. (*Semua benda dibedal)
Kami mmg rapat sgt mcm dh lama sgt kenal..
Kak Linda ni peramah orgnya..
Suka bercerita.. Dia cantik.. Comel and dah bertunang pun.. (*Hampa jgn dok gatai nk ngorat naa)
Dia gila2 jugak.. Kalut sikit.. Hahaha,.
Kami selalu makan sama2.. Menu wajib kami sambal tempoyak! Fuhhh! Mabelesss...
(*Terliur pulak jadinya)
Yg paling best kt sini, ada tempat solat..
Mmg sgt memudahkan untuk solat..
Takdelah terkejar2 nak kena cari tempat solat n sebagainya..
Ini sgt aku tabikk spring! (*Haiiippp!)
Dlm kita sibuk bekerja, tak lupa taggungjawab pada Allah S.W.T.


Bila bosan ini la jadinya

Ohh.. Hampir lupa nak cerita..
Miena pulak kira macam adk la.. Sebab dia bawah aku..
Dia sedara dgn Kak Linda.. Tapi sempat kerja dgn dia tak sampai sebulan pun..
Sebab dia berhenti kerja.. Dapat kerja kat tempat lain..
Miena ni pun peramah orgnye.. Baik.. Gila2 jugak.. Haha
Kak Atikah kerja part time je.. So aku tak berapa rapat dengan dia..
Sebab kalau aku nk balik dari kerja je baru dapat jumpa dia..
Sebab masa aku balik tu baru dia masuk kerja..
Cat pun bosan macam kami


Lagi sorang is Auni! Auni bukan kerja kat farmasi ni..
Tapi dia kerja kat kedai cermin mata kat sebelah..
Mula2 aku agak dia ni macam sombong.. Sbb tak banyak cakap..Tapi sebenarnya tak pun.. Dia mmg macam tu..
Lama2 kami rapat.. Aku hantar Auni balik rumah dia setiap petang..
Makan rehat pun sama2 kalau Kak Linda ambil cuti..



                                  
Novel yg dirembat secara beli kt kedai berdekatan & vitamin C tester utk kudapan kami tatkala bosan melanda 



Nampak tak moto kapchai tu?
Tula kudaku lari gagah berani yg aku tunggang selama 2 bulan
Korang nak tahu tak?
Sepanjang waktu aku praktikal, kenderaan rasmi aku ialah motor kapchai EX-5 my brother..
Dan yang paling gangster sekali, aku bawak motor tu tanpa lesen pun dalam masa 2 bulan tu..
(*Pailang je rasa. Minah rempit je rasa.)
Tapi sepanjang tu jugak, mulut aku sentiasa dan tak berhenti berdoa moga Allah berikan keselamatan sepanjang aku ulang alik dari Klang ke Shah Alam tu yang makan masa 20 minit jugaklah..
Alhamdulillah.. Sepanjang 2 bulan tu, takdelah kena saman ke apa..
Kalau ada roadblock pun, Abg Polis tu tak pernah tahan aku..

Mungkin jugak sebab perisai doa aku dan Allah lindungi aku..
Memandangkan aku pun dalam kedaan darurat.. Takde kenderaan yang lain..
Dlm masa yang sama pun aku mmg tengah ambil lesen..
Tapi tak sempat dapat L. Nak taknak kena redahlah jugak berbekalkan tawakkal..
(*Pailang tak pailang??)






                        



Ni semua ruang2 yg ada dalam farmasi ni. Cantik kan? Kemas dan teratur. Customer pun puji tau! =)


Dan setelah sekian lama aku bekerja a.k.a jadi Practical Student ni..
Tikk Tokk Tikk Tokk..
Dah sampai masa untuk menamatkan praktikal aku..
Sekejap je rasa.. Sedih pun ada.. Sebak pun ada..
Tak terasa 2 bulan tu.. Apakan daya, tiba masa untuk pergi..
(*I've got the go now. Sobssss)
Banyak ilmu yg aku dapat dari sini..
Puan Fareeni pun banyak bagi tunjuk ajar..
Aku cukup bersyukur dapat BOSS yg sebaik dia..
Makanya, aku pun dah kena submit report aku..
(*Report yg ntah hape-hape ntah)
Dan borang pemarkahan.. Selesai sudah..
Berpisahlah kami.. Terlalu banyak kenangan kat sini..
Banyak gelak tawa.. Banyak cerita..
Puan Fareeni siap dh offer kerja dgn dia bila dah abis belajar nanti..
Tapi aku pun belum tahu lagi macam mana kondisi aku bila dah habis belajar nanti..
In Shaa Allah, kalau takde apa, aku kerjalah sini.. Hehe..
Markah pun aku dah dapat.. Alhamdulillah.. Baik2 saja..

Dannnnn! Masa untuk prepare untuk presentation.. (*Ini yg buat aku gugup nih)
Ok, sampai sini je coretan serba sedikit pengalaman berpraktikal di  Retail Pharmacy..
Moga dpt memberi sedikit gambaran macam mana rupa praktikal kt Farmasi ye..
Terima Kasih untuk yang sudi membaca..
Moga kita bersua lagi di lembaran cerita lain.. In Shaa Allah..
Assalamualaikum... =)




                    

Selfie yg tak berapa nak selfie la. Hehe.


Wallahu 'alam..


Sunday, 3 March 2013

Ikatan Yang Disimpul Itu, Seakan-akan Terlerai Sedikit Demi Sedikit..


Semakin ingin ditinggal pergi,

Semakin kesefahaman sukar dicari,
Seakan-akan payah untuk difahami,
Mengapa harus sebegini,
Jauh sekali diri ini meminta ia terjadi,
Hati bersuara menyuruh berdiam diri,
Tetapi, sejauh mana diri mampu terus berlari,
Dari menghadapi MEHNAH UJIAN yang diberi ini,
Moga ALLAH Kuatkan Hati & Tabahkan Diri,
Agar mampu terus teguh berdiri,
Di atas kaki sendiri,
Dengan bantuan-MU YA RABBI, YA ILLAHI... =')







Allah tidak akan menguji sesuatu dugaan, ujian mahupun mehnah yang tidak dapat ditanggung oleh hamba-NYA.. Itulah Pemilik Jiwa, Roh dan Jasad ini.. DIA tidak pernah sama sekali membebankan hamba-NYA dengan bebanan yang tidak boleh dipikul.. Sama sekali tidak pernah.. Akan tetapi, kita hamba-NYA ini seringkali mengeluh, memberontak malah kadangkala marah akan kehadiran dugaan, ujian, mahupun mehnah dari-NYA.. Dalam kita tidak sedar, mehnah itulah yang menjadi penghapus dosa-dosa.. 




Thursday, 3 January 2013

Jalan Masih Panjang . .


Jalan masih panjang, usahlah berputus asa..
Tak hanya sekadar..
Dunia, lihatlah ke depan..
Yg lalu, biar berlalu..
Jadikan pemicu kalbu.
Jalan hidup, takkan pernah lurus..
Pasti ada salah, lewati segalanya..
Tapi Tuhan, tak pernah berhenti..
Membuka jendela, maaf untuk kita.. (✿◠‿◠)



Nk brkongsi sdikit dgn smua, ni antara lagu yg mnjdi kgmaran sy..
Bait-bait lagu ini sgt2 bermakna utk sy..
Jd pmbakar semangat juga sbnarnya..
Brulng2 kali dengar tiap2 hari..
Tetap tak jemu.. =)

Antara terjemahan dlm lagu ni menurut pndgn sy ialah :

1. Kita sebagai hamba Allah di dunia ini, tak akan pernah terlepas dari melakukan kesalahan.
Oleh itu, kita seharusnya sentiasa muhasabah diri sepanjang masa. 
Memperbaiki kekurangan yg ada. Meningkatkan penambahbaikan dalam diri kita.
Sama-sama. InsyaAllah.

2. Segala kesalahan, kesilapan, kenangan pahit di masa lalu, biarkan ia berlalu pergi. 
Jangan dikenangi & ditangisi. Mulakan azam & tekad yang baru. Jadikn masa lalu itu sebagai 
obor pembakar semangat untuk mara ke hadapan. Terus mengejar mardhotillah!

3. Kehidupan yang kita lalui ini, masih terlalu panjang untuk dilalui. (Selagi nyawa masih ada).
Masih terlalu banyak cabaran yang menanti di hadapan. Jangan mudah berputus asa. 
Sesungguhnya, kehidupan ini sangat singkat untuk mereka yang cepat berputus asa.  
Teruskan perjalanan yang luas terbentang untuk hamba-hamba-Nya, menuju syurga-Nya.

4.   Walaupn kita ini sebgai hamba-Nya terlalu banyak dosa & noda. 
Tetapi Allah tidak pernah sama sekali menutup pintu taubat & kemaafan untuk kita. 
Selagi kita masih berusaha menuju-Nya.

5. Ingatlah, jangan biarkan indah dunia melekakan kita. 
Jangan biarkan dunia tumbuh sebati di hati kita. Biarlah dunia hanya di tangan kita semata-mata. 
Akhirat itu yg seharusnya kekal terpahat di hati & sanubari. Akhirat itu penentu segalanya. Kerana akhirat itu jalan yang kekal abadi untuk bertemu-Nya nanti.

^_____^
InsyaAllah! 

Saturday, 29 December 2012

Ulangtahun Kelahiran Terakhir Di Usia Belasan Tahun . .


✿✿♥♥ Alhamdulillah.. Masih lg dbrikn pluang brnfas di bumi-Nya.. Genap usia 19 thun berada di bumi Allah.. Brsyukur ats sgla nikmat yg dbrikn-Nya slma ini.. Smkin hri umur smkin mningkat.. Masa smkin laju menerpa ke hdpn.. Smkin bertali arus ujian & cbrn menanti.. Ttpi, adakah amalan kita sudh brtmbh kpd yg lbih baik sprti brtmbhnya usia kita?? Seiringkah amalan kita dgn usia kita?? Dunia atau akhirat yg kita kejar?? Terfikir sejenak di benak fikiran, Allah, kematian semakin menghampiriku.. Cukupkah bekalanku?? Allahurabbi.. Semakin aku ingin menghampiri kebaikan, semakin kuat kejahatan menghantui diri.. Allahuakbar! Moga Allah meredhai & memberkati usiaku & kehidupanku ini.. ♥♥✿✿ *MUHASABAH DIRI*

P/S : ✿✿♥♥ Trima kasih yg x trhngga kpd smua shbt2 yg mndoakn & wish utk sy smada mlalui msj ✉ , FB, telefon ✆ & sbgainya.. Barakallahu fikum.. Jazakallahu khairan kathira.. (▰˘◡˘▰) ♥♥✿✿

Saturday, 13 October 2012

~ Mutiara Kata, Muhasabah Diri ~





Seseorang yang masa silamnya penuh dengan kejahatan, apabila dia mula berhijrah mendekati dan memahami Islam yang sebenar, dia adalah yang lebih baik, terbaik dan lebih Istiqamah berbanding seseorang yang masa silamnya telah terdidik dengan agama, tetapi tiba2 diuji keimanannya dengan terjatuh di lembah kejahatan...

Ini kerana, mereka yang masa silamnya dipenuhi kejahatan, telah pun melalui 

zama
n2 gelap yang membuatkan mereka tidak mahu lagi kembali kepadanya... Bagi mereka yang telah terdidik dengan agama, tidak pernah melalui zaman2 gelap itu, apabila sekali terjatuh ke zaman itu, ia memerlukan kekuatan yang teramat2 dasyat untuk Istiqamah & kembali ke asalnya...

|Oleh itu, jangan menilai seseorang dari masa silamnya... Jangan memperkecil2kan perubahan mereka... Boleh jadi, mereka adalah yang terbaik dan mulia di sisi Allah berbanding kita ! |

~MUHASABAH UNTUK DIRI & SAHABAT2~ ^____^

Saturday, 1 September 2012

Sahabatku itu. . . Merentasi Awan Biru, Menjejaki Bumi Para Anbiya’. .


Bismillahirrahmanirrahim…

Duhai Da’ie muda, khalifah Allah, pemimpin agama…
Berjalanlah tanpa henti…
Meneruskan perjuanganmu di medan jihad masa kini…
Menuntut ilmu Allah yang tidak pernah habis & tiada titik noktahnya…
Menunaikan hajat Ayahnda & Bondamu yang setia menanti…
Merealisasikan impian keluarga yang dicintai…
Mengejar & menggapai  cita-citamu itu…
Setinggi awan, sejauh langit, seluas angkasa, sedalam lautan…
Menjadikan mimpimu itu 1 realiti bukannya fantasi…
Walaupun cabaran, dugaan & halangan silih berganti…
Ketahuilah duhai sahabat,
Setiap liku dalam perjuangan ini yang engkau tempuhi dengan tabah & sabar…
Akan menanti pahala & limpahan Inayah-Nya di setiap jalan & lorong-lorong kesabaran itu…
Bertaburanlah pahala-pahala yang Allah kurniakan buatmu ibarat bertaburannya manik-manik hujan…
Ibarat gugurnya daun-daun kering di musim luruh…
Dan juga, para penuntut ilmu yang menuntut 1 ilmu juga diibaratkan seperti ia telah menjalani jalan-jalan syurga yang Allah bentangkan buat Hamba-Nya yang Istiqomah dalam mencari Redha-Nya di atas muka bumi-Nya ini…
Perjuanganmu itu, adalah perjuanganku jua…
Yang Allah telah tetapkan untuk kita bersama…
Kita sama-sama berjuang, walaupun berbeza tempat, masa, & juga bidangnya…
Ingatlah duhai sahabatku,
Andai diriku ini syahid di medan ini, engkau teruskanlah langkah ini…
Tanpa menoleh kebelakang lagi…
Andai dirimu syahid, aku rela meneruskan & menyambung langkahmu itu…
Tanpa gusar & takut lagi…
Kerana semangatmu yang utuh itu, akan ku pegang & ku jadikan obor pembakar semangatku untuk meneruskan langkah yang terhenti ketika itu…
Diriku ini ingin engkau tahu…
Bahawasanya setiap saat, detik & ketika…
Doaku sentiasa meniringimu selalu…
Dan diriku juga berharap, diriku jua sentiasa berada di dalam tiap-tiap bait doamu…
Sehingga di hujung pengakhiran nafasku dan nafasmu…
~SetanggiHarumanSyurga~
~2:13am > 1 September 2012~


Alhamdulillah… Tepat jam 10.00pm bersamaan 31 Ogos 2012 sahabatku selamat terbang merentasi awan biru… Wajahnya tenang saat & detik-detik terakhir sebelum meninggalkan bumi Malaysia… Tiada riak gusar & sedih pun pada raut mukanya… Mungkin juga tiada getar atau debaran di hatinya kerana pemergiannya untuk berjuang menuntut ilmu Allah itu sudah lama menjadi cita-cita & harapannya… Seluruh ahli keluarganya juga berwajah tenang melepaskan anak bongsu daripada 5 adik beradik  ini ke Mu’tah, Jordan… 

Universiti Mu'tah, Karak, Jordan...
Yah… Itulah cita-citanya!! Moga Redha Allah mengiringinya selalu… Moga kepulangannya nanti yang menjadi harapan keluarga & sahabat-sahabatnya akan membawa sakinah, barakah & sinar baru sebagai Da’ie Muda, pemimpin atau khalifah Allah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas setiap dari kita… Terasa jiwa ini juga meronta-ronta ingin menjejakkan kaki ke Bumi Para Anbiya’ yang dirindui… Moga hajatku ini pula akan tercapai… InsyaAllah… Bi iznillah… Mohon doa dari kalian… Syukran Kathir… =)

Sebelum tu, jom sama-sama kita hayati hadis di bawah :

~Pelajar Agama Sama Dengan Mujahid~
Daripada Anas r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: “Barangsiapa keluar mencari ilmu maka ia sebenarnya berjihad di jalan Allah sehingga dia kembali.”
(Hadis Riwayat At Tirmizi)

~Hakikat Ilmu~
Daripada Abdullah Bin Amru r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda: “Hakikat ilmu itu tiga perkara, maka yang lain daripadanya adalah sesuatu yang tidak ada faedahnya. Pertama, ayat yang jelas. Kedua, sunnah Nabi s.a.w yang ditegakkan (amalkan). Ketiga, kewajipan yang adil.”
(Hadis Riwayat Abu Daud)

~Menuntut Ilmu Bererti Menuju ke Syurga
Daripada Abu Darda r.a berkata: Aku telah mendengar Nabi s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang menjalani satu jalan ilmu bererti ia telah menjalani suatu jalan daripada jalan-jalan syurga. Sungguhnya para malaikat menghamparkan sayapnya kerana redha bagi orang yang menuntut ilmu. Dan sesungguhnya orang yang ada diseluruh lapisan langit dan bumi meminta ampun bagi orang yang alim sehingga ikan yang ada dilaut. Dan sesungguhnya kelebihan orang yang alim atas orang yang abid seperti kelebihan bulan purnama atas sekalian bintang-bintang. Dan sesungguhnya ulama itu pewaris Nabi-nabi. Dan para Nabi itu sebenarnya tidak mewariskan dinar (wang emas) dan dirham (wang perak) tetapi yang diwariskan oleh mereka ialah ilmu. Maka barangsiapa mengambil ilmu bererti ia telah mengambil habuan yang paling sempurna.”
(Hadis Riwayat Abu Daud)


 Jazakallahu khairan kathira... 

Thursday, 24 May 2012

~Mutiara Kata Islam : 30 Pesanan Imam Syafie Untuk Dijadikan Pegangan~


Nama sebenarnya adalah Muhamad bin Idris bin Abbas bin Ulthman bin Shafie bin Saib bin Abdu Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf. Ayahnya berasal daripada keturunan Quraisy dari Bani Mutalib. Ayahnya meninggal dunia ketika Iman Syafie masih kanak-kanak. Ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzdiyyah berasal dari kabilah Yaman dari suku Uzd. Beliau dilahirkan di kota Gaza Palestin pada bulan Rejab tahun 150 hijran. Ada yang mengatakan pada malam beliau dilahirkan Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia. Khalifah Islam pada masa itu ada khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbasiyah.

Imam Syafie dibesarkan dalam serba kekurangan. Sejak kecil lagi beliau sudah mempelajari Al-Quran. Beliau mula menghafal al-quran sejak berusia sembilan tahun. Berusia 10 tahun beliau menghafal dan memahami kitab al-Muwatta yang ditulis Imam Malik. Beliau mempunyai suara merdu, boleh bersyair dan bersajak. Ketika berusia 15 tahun, beliau mengajar dan memberi fatwa kepada orang ramai di Masjid al-Haram. Kerana kegigihan dan kecerdikan beliau yang luar biasa, beliau di sanjung masyarakat. Beliau meninggal di Mesir tahun 204 hijran ketika berumur 54 tahun.

Imam Syafie melarang taklid, baik taklid kepada dirinya sendiri ataupun kepada sesiapa sahaja. Semasa hidup, beliau selalu menasihatkan orang ramai terutama anak muridnya berkenaan taklid, "Janganlah mereka-reka dalam perkara-perkara agama mengguna pakai taklid sahaja kepada perkataan ataupun tindakan yang tidak disertai dengan keterangan ataupun alasan dari Al-quran dan hadis."


Pesan Imam Syafie, " Tiap-tiap perkara yang saya katakan padahal Rasulullah bertentangan kepada perkataan saya, Rasulullah itulah yang lebih utama perlu dituruti."

30 PESANAN IMAM SYAFIE

1.   Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan   membuat kamu cemerlang di dunia dan akhirat.
2.  Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut dunia.
3.  Pilihlah makanan yang halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyebabkan syaitan gerun.
4.  Sabar menghadapi musibah adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula. Bala dan musibah menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah. Oleh itu, bersyukurlah kerana syukur yang sedemikian setinggi-tinggi erti syukut.
5.  Apabila salah seorang antara kaum kerabat ataupun jiran dan saudara kamu sakit, kamu perlu ringankan langkah menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dan dicintai Allah.
6.  Marah adalah salah satu antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia supaya dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.
7.  Kasihanilah anak yatim kerana Rasulullah juga tergolong sebagai anak yatim dan beliau akan bersama-sama dengan orang yang menyayangi dan mengasihi anak-anak yatim di akhirat.
8.  Berbuat baik dan tunjukkan bakti kepada ibu bapa tanpa mengenali letihh dan lelah sebagaimana mereka berbuat begitu sepanjang hayat mereka. Ia dapat menambah keberkatan pada umur, menambah rezeki dan keampunan atas dosa-dosa kamu.
9.  Banyakkanlah amal soleh kerana ia adalah pendinding dan perisai orang mukmin dan pelindung kepada serangan iblis.
10. Takwa adalah pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar. Ia ibarat pokok zaitun, minyaknya membawa berka, ia juga memberi kejayaan dan kemenangan.
11.   Iman mempunyai bentengnya bagi menghalang segala serangan yang cuba merobohkannya. Oleh itu bagi menguatkan benteng iman, keimanan perlu dibajai dengan lima perkara, yakin, ikhlas, mengerjakan amalan sunat, istiqamah, bertatasusila ataupu berdisiplin dalam mengerjakan ibadah.
12.  Ingat dan zikir kepada Allah sebanyak-banyaknya kerana ia mengubati penyakit jasmani dan hati. Ia mencetuskan ketenangan hidup dan qanaah.
13.  Khusyuk secara zahir adalah khusyuknya orang awam, khusyuk secara batin adalah khusyuknya orang pilihan di sisi Allah.
14.  Kubur adalah perhentian sementara bagi membolehkan ke satu perhentian lagi yang penuh dengan soal siasat. Oleh itu, siapkanlah jawapan yang adil dan benar menerusi amal yang benar dan taat kepada al-haq yang tidak berbelah bagi.
15.  Kita perlu sentiasa memohon perlindungan daripada Allah, sekurang-kurangnya dengan mengucapkan "A'uzubillahi minassaitathanirrajim". Kita perlu bersabar sekiranya serangan syaitan datang juga bertalu-talu dengan hebat dan menyedari Allah taala hendak menguji keteguhan sabar kita, hendak melihat ketulenan jihad kita. Ketahuilah perang dengan syaitan itu lebih hebat daripada perang sabil.
16.  Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.
17.  Hati adalah raja dalam diri. Oleh itu,lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu tegak di atas al-haq yang tidak disertai oleh iringan-iringan pasukan kebatilan.
18.  Ketahuilah istighfar yang diucapkan dengan betul mampu membuat syaitan lari ketakutan dan menggoncang empayar iblis di istana kerajaannya.
19.  Ketahuilah sebesar-besar kesenangan di duna dan akhirat adalah memberi maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya. Allah pasti akan meninggikan darjatnya di sisi manusia.
20. Tafakurlah sebelum tidur bagi menghisab diri atas salah dan silap semasa aktiviti pada siang hari sebagaimana Umar bin al-Khattab menyiasati dirinya dengan pelbagai soalan berkenaan dosa-dosanya pada siang hari.
21.  Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan di akhirat. Ia juga amalan para nabi, rasul dan orang soleh.
22.  Sesiapa yang mahu meninggalkan dunia dengan selamat, dia perlu mengamalkan perkara berikut iaitu mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
23.   Kamu seorang manusia yang dijadikan daripada tanah dan kamu juga akan disakiti (dihimpit) dengan tanah.
24.   Sesiapa yang menjalin ukhuwah dan menghidupkannya, dia memperoleh banyak kebaikan.
25.   Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan ditinggikan darjat dan diberi kemuliaan selagi mereka menunaikan perintah Allah.
26.   Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pertolongan Allah seperti dalam pernyataannya dalam surah ar-Rom ayat 47 yang bermaksud; dan adalah menjadi hak(tanggungjawab) kami untuk menolong orang yang beriman.
27.   Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pembelaan kepada Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-Hajj ayat 38 yang bermaksud, Allah membela orang yang beriman.
28.   Allah menjanjikan kepada orang yang beriman dan bertakwa, Allah pasti menaikkan darjat mereka hingga ke taraf wali-wali Allah selagi memenuhi syarat-syaratnya seperti dalam pernyataannya dalam surah al-Baqarah ayat 257 yang bermaksud, Allah penolong (wali) bagi orang yang beriman.
29.   Allah menjanjikan kepada orang yang beriman akan memberi petunjuk dan jalan lurus sebagaimana pernyataan Allah dalam surah al-Hajj ayat 54 yang bermaksud " Allah akan memberi petunjuk bagi orang yang beriman kepada jalan yang lurus."
30.  Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan memperoleh rezeki yang baik dan pelbagai keberkatan selagi mereka menunaikan perintah Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-A'raf ayat 96 yang bermaksud, sekiranya penduduk kota beriman dan bertakwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi sekiranya mereka mendustakan ayat-ayat kami, kami akan seksa mereka disebabkan perbuatan mereka.

Semoga bermanfaat.. =)

Dipetik daripada buku Imam Syafie - Pejuang Kebenaran karangan Abdul Latip Talib

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...