Wednesday 23 May 2012

“RESULT” yg Menghantui….

Assalamualaikum…. Sahabat2ku…. Tetamu ALLAH yg dikasihi….
Harini, maka sesungguhnya masa yg dinanti2 tiba juga.. Setelah puas bayangan “RESULT” tak henti2 menjengah di ingatan.. Dan dengan suka rianya dia menari2 di kotak fikiran.. Nak tak nak, tetap kena tempuh.. Saya dan sahabat2 lain menanti2 penuh debaran.. Takut, seram sejuk, rasa nak demam, rasa nak terjun sungai macam2 lagi perasaan ade.. Semua dah bercampur baur.. Tak tahula ape keputusannya, macam mane reaksinya.. Yg pasti tak akan ade sesiapa yg boleh elak dari menerimanya.. Tak ade sesiapa yg minta untuk menangis kesedihan, melainkan menangis kegembiraan.. Tapi, siapa pun boleh rasa2 dan agak2 ape result yg akan dicapai nanti berdasarkan ape yg kita jawab
masa imtihan haritu.. Kadangkala, ape yg diagak betul, adakala salah dan terpesong sama sekali.. Saya sendiri dah fobia dan trauma untuk buat target dalam sebarang exam.. Sebab, ade 2 kisah yg pahit tentang result yg membuatkan saya tak berani meletakkan sebarang target lagi.. Teruk kan?? Sesungguhnya Allah sahaja yg Maha Mengetahui..

Tawakkaltu A’lallah.. Segala2nya ketentuan Allah.. Allah yg menilai segala2nya.. Niat kita, usaha kita, kesungguhan kita, kebergantungan kita terhadap-Nya, doa kita, dan nilai kepasrahan kita terhadap ape yg telah kita usahakan itu.. Berserah ke tidak kita ini pada-Nya?? Setelah berusaha sedaya upaya dan melakukan yg terbaik mengikut ape yg termampu.. Sedaya upaya?? Terbaik mengikut ape yg termampu?? Sedaya upaya ke kamu ni?? Usaha kamu tu dah sampai tahap terbaik ke?? Bukan ke kamu banyak main je?? Kawan2 kamu yg lain tu, lagi hebat2 study nye.. Berganda2 usahanye walaupun mereka tahu mereka tak penah belajar subjek2 yg kamu ambil ni.. Kamu tu, study pun ala kadar je.. Ambil syarat je.. Boleh berjaya ke macam tu?? Jangan pernah mimpila.. Soalan ini bertalu2 mengetuk benak fikiranku.. Semakin hari semakin banyak soalan2 yg menerjah ke ruang minda.. Semakin hari, diri ini seakan tidak mampu membangkitkan semula semangat2 yg kian pudar.. Mungkin di sini lah khilafnya.. Kamu hanya mencari ALLAH tatkala kamu susah.. Makanye, kebergantungan kamu dengan ALLAH sangat lemah!!! Kamu selalu begitu!!! Bila mahu berubah wahai tuan empunya diri??!! Bangkitlah segera!!! Usah bertangguh lagi!!! Jangan menunggu penyesalan bertandang, baru merangkak2 untuk berubah..
Hamba-Mu ini tak kuat YA ALLAH.. Titipkanlah kekuatan untuk ke arah itu.. Allahurabbi.. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa sesungguhnya menceburi bidang “MEDICAL” adalah bukan semudah yg disangka.. Bidang ini adalah bidang yg bukan menjadi impianku.. Tetapi, diri ini akur dengan kehendak dan permintaan dari “MAK” dan “GURU2” ku.. Hamba-Mu ini tiada ape2 pengalaman yg berkaitan “MEDICAL” pun.. Tapi hamba-Mu ini yakin akan ketetapan-Mu ini.. Yg telah menetapkan perjalananku ini di atas jalan perubatan.. Hamba-Mu ini yakin, ape yg telah Engkau tetapkan adalah jalan yg diri ini mampu menghadapinya.. Sesungguhnya Engkaulah sebaik2 perancang.. Maka, tunjukkanlah hikmahnya Ya Allah.. Kurniakan hamba-Mu ini kekuatan, kesabaran, ketabahan, dan kemudahan untuk meneruskan perjuangan dalam bidang perubatan yg serba mencabar ini.. YA ALLAH.. Engkau berikanlah keputusan yg terbaik untuk kami.. Jika gagal, hamba-Mu ini redha dan Engkau damaikanlah hati ini.. Sesungguhya Engkau tahu akan tahap kebolehan dan keupayaan kami.. Maka Engkau berikanlah kami kejayaan di dunia dan di akhirat.. AMEEN YA RABB..
Seringkali airmata kesedihan datang mengundang.. Ibarat tiada titik noktah.. Manakan tidak.. Menceburi bidang “MEDICAL” tanpa “PURE SCIENCE” adalah sesuatu mimpi ngeri bagi sesiapa pun.. Beratnya kadangkala menghempap diri.. Cabarannya sangat besar.. Pernah juga cemburu datang menerjah apabila melihat sahabat2 lain yg rata2nya memiliki pointer yg bagus2 walaupun dulu beraliran “SASTERA”.. Kadangkala tertanya2 bagaimana sahabat2 yg lain boleh mendapat pointer yg sebegitu?? Bila diajukan soalan pada mereka, jawapannya ringkas, “Study biase2 je, faham betul2, hafal yg penting2..” Macam senang je kan?? Saya sendiri dah cuba, ternyata tak semudah yg disangka.. Macam2 taktik diguna pakai.. Tapi keberkesanannya sedikit.. Mungkin ade hikmahnya disitu.. Saya terfikir juga, kenapa kite beria2 menangis dan “FRUST” menonggeng bila result exam kite tak memuaskan atau gagal atau kena “REPEAT” atau yg sewaktu dengannya?? Padahal kalau kita gagal menunaikan solat yg wajib 5 waktu atau gagal dalam menunaikan perintah ALLAH, takde pulak kite beria2 menangis dan “FRUST” menonggeng macam kite gagal dalam exam?? It’s something wrong somewhere…. Kamu kena perbetulkan niat kembali ni, bisik hati.. Lepas ni, INGAT! Kamu tak boleh menuntu ilmu semata2 kerana nk dapat “DEAN”, semata2 kerana nak dapat duit, semata2 nak dapat pujian, semata2 kerana terpaksa, semata2 kerana nak “EXAM” ataupun semata2 kerana dunia yg fana ni.. Kamu kena niat, saya nak menuntut ilmu ini semata2 kerana ALLAH, kerana “AKHIRAT”..

“Katakanlah, Mahukah kami kabarkan tentang orang yang paling merugi amalan mereka? Yaitu orang-orang yang telah sia-sia usaha mereka di dunia, sedang mereka menyangka telah mengerjakan sebaik-baiknya.”
(Al Kahfi 103-104)                                

Saya sendiri kadang2 rasa sia2 je belajar, bertungkus lumus study sampai tak tido tapi tiba2 bila dapat result, gagal ataupun tidak setimpal dengan usaha kite.. Tahu tak kawan2, hakikatnya, segala ilmu yg kite pelajari tak sia2 walaupun gagal.. 
INGAT!! Martabat orang yg menuntu ilmu ini akan diangkat..

“Allah mengangkat beberapa darjat orang yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan.” (al-Mujadalah: 11)

Kalau kita gagal sekalipun, ini bermakna, ALLAH sedang menguji tahap kesabaran kite.. Siapa tahu, mungkin bila kite berjaya, kita akan riak, maka ALLAH tak bagi kejayaan itu pada kite.. Tapi ALLAH tambahkan pahala berganda2 kepada kite oleh sebab kite bersabar dengan ketentuan-Nya.. 

Seperti dalam Firman-Nya :-
Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (az-Zumar:10). 

SO, jangan kite lupa, ALLAH tidak pernah menetapkan dan menjadikan sesuatu itu sia2.. ALLAH sebaik2 perancang, dan perancangan ALLAH itu cantik.. Pasti ade hikmah yg tersembunyi di sebaliknya.. ^__^

Tiba2 diri ini teringat akan pesanan MAK yg terchenta “Dik, belajar la sungguh2… tahu kan macam mane mak susah2 cari rezeki nak biaya anak2 mak semua?? Ingat, jangan susah hati, ALLAH mesti bantu kalau dah usaha.. Banyak pahalanya kau tolong mak berniaga dik..” Tersentap jantung hati ini.. Sayu dan meruntu hati pesanan mak tu.. Terfikir, bilakah mak boleh duduk berehat di rumah saja?? Bilalah mak boleh menerima duit dari anak2 sebagai bantuan tanpa melibatkan mak untuk berkerja?? Terasa beratnya beban yg mak pikul.. Diri ini berharap, dapatlah membalas sedikit jasa mak satu masa nanti walaupun hakikatnya jasa mak memag tak boleh dibalas.. Betapa besarnya pahala jika kita dapat berbakti kepada kedua ibu bapa kita. Seperti yg dinyatakan dalam hadis:-

 
عن عبد الله بن مسعود قال: سألت النبي صلى الله عليه وسلم : أي العمل أحب إلى الله ؟ قال : ( الصلاة على وقتها ) . قال : ثم أي ؟ قال : ( ثم بر الوالدين ) . قال : ثم أي ؟ قال : ( الجهاد في سبيل الله ) . قال : حدثني بهن ، ولو استزدته لزادني
Maksudnya: Daripada Abdullah Ibnu Mas’ud Radiyallahu Anhu :Aku Telah Bertanyakan Pada Nabi (S.A.W), Apakah Amalan Yang Paling Dicintai Oleh Allah Taala: Nabi Bersabda,Solat Pada Waktunya,Aku Bertanya Lagi:Apa Lagi Wahai Rasulullah? Baginda Bersabda: Kemudian Berbuat Bakti Kepada Ibu Bapa, Aku Bertanya Lagi, Apa Lagi Wahai Rasulullah? Baginda Bersabda:Berjihad Di Jalan Allah, Kemudian Rasulullah Berkata Kepada Aku,Andai Kamu Bertanya Lagi Nescaya Akan Aku Menjawabnya.”
Hadis riwayat Imam Bukhari(no 5970) dan Imam Muslim(no 85) –

Sekarang, nak tahu kesudahannya?? Ape result saya setelah menghitung hari demi hari yg penuh debaran ni?? Alhamdulilah 100x… Result saya meningkat dari semester sebelum ni.. Sahabat2 saya yg lain pun memiliki result yg baik.. Tentunya saya gembira walaupun mungkin result saya tak setinggi sahabat2 yg lain.. Tapi cukup melegakan hati yg gundah ini.. Setinggi2 kesyukuran saya panjatkan pada ALLAH S.W.T, atas kurniaan rezeki ini.. Dan sudah semestinya saya sangat berterima kasih pada MAK, atas doanya yg tidak pernah henti.. Dan juga doa dari sahabat2 seperjuangan yg lain serta semua yg mengenali diri ini yg turut mendoakan kejayaan saya.. Ternyata kite boleh lihat di sini ALLAH itu sangat2 Maha Pemurah dan Maha Adil.. ALLAH tidak pernah bersifat zalim pada hamba-Nya.. Tapi, kite sendiri yg bersifat zalim terhadap ALLAH dengan tidak menunaikan perintah dan suruhan-Nya.. Allahuakbar.. Hina dan malunya diri ini terasa.. Betapa ALLAH masih lagi memakbulkan doa hamba2-Nya walaupun hamba-Nya masih melakukan dosa dan tidak menurut segala perintah-Nya.. Betapa Maha Penyayangnya ALLAH.. Ayuh sama2 kite muhasabah dan memperbaiki segala kekurangan yg ada pada diri yg serba kerdil ini..
Sedikit Mutiara Kata Muhasabah Diri untuk dikongsi bersama :-
1.       Sesiapa yang banyak bercakap nescaya banyak berbohong
2.     Sesiapa yang banyak berbohong nescaya kurang malunya
3.     Sesiapa yang kurang malunya nescaya kurang wara’nya
4.    Sesiapa yang kurang wara’nya nescaya hatinya mati
Apabila hati telah menjadi mati, seseorang manusia itu akan sukar untuk menerima hidayah atau petunjuk dari Allah. Tanpa hidayah, hidupnya akan sentiasa berkata-kata dan membuat  sebarang dosa menurut hasutan iblis lalu terjadilah penderhakaan terhadap ALLAH.. 

Sekian untuk post kali ni..  Wassalam.. =)


No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...